Elektromobilita je budoucnost dopravy. A podíl prodaných elektromobilů se celosvětově rok od roku zvyšuje. Typů elektromobilů je ovšem celá řada. Přinášíme stručný přehled základního dělení podle míry a způsobu využívání elektrické energie. Víte například, jaký typ elektromobilu potkáte na českých silnicích nejčastěji a proč?
Trh s elektromobily každým rokem roste. I v České republice už silnice brázdí přes 28 tisíc registrovaných vozů a dobíjecí infrastruktura se rychle rozvíjí. Pořízení auta poháněného alespoň částečně elektrickou energií už od roku 2022 nahrává i legislativa.
„Při použití služebního vozidla k soukromým účelům dochází k přidanění. To se počítá z pořizovací ceny vozidla a standardně jde o jedno procento. Přidanění sníženo na půl procenta právě pro nízkoemisní vozidla, tedy ta, která mají v technickém průkazu hodnotu emisí CO2 menší než 50 gramů na kilometr,“ upozorňuje Jana Faltová, Business Performance Manager ve společnosti Drivalia.
Není ale elektromobil jako elektromobil. Jednotlivé typy vozidel využívají elektrickou energii pro svůj pohon v různé míře. Na základě těchto kritérií lze elektrické vozy rozdělit na poháněné čistě elektrickou energií uloženou v baterii, s hybridním (smíšeným) pohonem a ty s palivovými články.
Elektromobil na baterie (BEV)
Plnohodnotný elektromobil je takový, který pro svou jízdu využívá pouze elektřinu. To mimo jiné znamená, že auto samo o sobě neprodukuje žádné emise, a je tedy z hlediska dopadu na ovzduší ve městech nejekologičtější variantou. Princip fungování takového vozidla je poměrně jednoduchý: Základem je přítomnost elektromotoru a baterie, ze které čerpá energii pro pohon kol.
Vysokokapacitní baterie lze během pár desítek minut nabít prostřednictvím
veřejných dobíjecích stanic. Čím dál častěji si majitelé elektromobilů také instalují tzv.
wallboxy doma. To se vyplatí mimo jiné díky dotačnímu programu Ministerstva životního prostředí
Nová zelená úsporám, který podporuje pořízení a instalaci domácí nástěnné nabíječky. A elektromobily jde nabíjet také z běžné sítě.
„Jeden z mýtů, který kolem elektromobilů panuje, je nedostatečná síť nabíjecích stanic. To už ale neplatí. Dotace v České republice jsou téměř výhradně na výstavbu dobíjecích stanic. V tom jsme svým způsobem oproti jiným zemím s podobným počtem elektromobilů na obyvatele napřed. Z EV Readiness Indexu od společnosti Drivalia vyplývá, že v ČR bylo v roce 2022 celkem 6,26 nabíjecího bodu na každý nově registrovaný elektromobil, což je úroveň Rakouska, například Polsko má podíl zhruba poloviční,“ podotýká Jana Faltová. Dodává, že podíl čistě elektrických vozidel do budoucna z důvodů tlaku na automobilové společnosti a emisních limitů poroste.
Chcete na elektromobil dotaci? Na osobáky do 1,5 milionu korun bez DPH lze čerpat až 200 000 korun. U užitkových vozů N1 je to až 250 000 korun při ceně vozu do 2 milionů, a u N2 dokonce 300 000 korun do 2,5 milionu. Dotaci můžete mít pouze na auta do nájezdu 6000 km a stáří 6 měsíců.
Elektromobil s (vodíkovými) palivovými články (FCEV)
Také u tohoto typu elektromobilu byste spalovací motor hledali marně, je proto bezemisní a tichý. Oproti svému bateriovému příbuznému má ale kromě elektromotoru a (menšího) akumulátoru ještě vodíkovou nádrž a palivové články. V těch se elektrochemicky rozkládá vodík za přítomnosti kyslíku, čímž vzniká elektřina pro pohon elektromotoru. Odpadní látkou je voda, která odchází výfukovým potrubím. FCEV se nabíjí ze zásobníků vodíku, a ne z nabíječek, proto se tento typ vozu zatím nerozšířil. Někteří ale vidí budoucnost mobility právě ve vodíku.
Hybrid: Mild, Micro, Full
Hybridní vozy jsou jakýsi předstupeň plně elektrického vozu, kombinují totiž obojí – spalovací motor a elektromotor, který je v tomto případě spíše pomocníkem než rovnocenným partnerem. Hybrid sice disponuje malou baterií, ale nedá se dobíjet jako klasický elektromobil. Dobíjení se dá dosáhnout pouze rekuperací neboli procesem zpětného získávání energie. To znamená, že se kinetická energie při brzdění mění na elektrickou a ukládá se do akumulátoru. U bateriových elektromobilů tento způsob oddaluje nutnost dobití z externího zdroje.
Micro-hybrid a Mild-hybrid jsou navzdory názvu řazeny spíše mezi spalovací vozidla. Elektromotor má příliš malý výkon na to, aby auto dokázal pohánět bez pomoci toho spalovacího. Nejvyšší stupeň hybridizace potom představuje vozidlo Full-hybrid neboli HEV. Oproti dvěma dříve zmíněným vozidlům dokáže jezdit čistě na elektrický pohon až do vyčerpání kapacity baterie.
Plug-in hybrid (PHEV)
O stupeň dál než mild hybridní automobily jsou ve využívání elektrické energie pro svůj pohon plug-in hybridy. Stejně jako první zmíněný typ se tady spalovací motor a alektormotor vzájemně doplňují. Rozdíl je ovšem v nabíjení, baterii plug-in hybridu je totiž kromě rekuperace možné dobíjet vnějším zdrojem, tedy pomocí nabíjecí stanice nebo zásuvky. Akumulátor má navíc větší kapacitu a elektromotor je výkonnější.
„Většina lidí, kteří o elektromobilitě začínají přemýšlet, se dívá na plug-in hybridy. Chtějí jezdit ekologičtěji, ale nechtějí se úplně omezovat. Plug-in hybrid je tedy takový mezistupeň, o vysoce ekologickou variantu ale určitě nejde. Nicméně pokud někdo jezdí dejme tomu denně 50 kilometrů do práce a má auto kde dobít, tak opravdu může snížit uhlíkovou stopu,“ říká Jana Faltová.
Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že plug-in hybridy patří mezi vozidly s alternativními pohony k nejoblíbenějším. Mezi nově registrovanými vozidly k září 2024 předčily hybridy LPG víc než desetinásobně. Zdaleka nejlépe si vedou hybridy obecně a čisté elektromobily předčily LPG a CNG dvojnásobně.
S operákem na zkoušku
Pokud si nejste jistí, že vám elektromobil „sedne“ a vyplatí se do něj investovat, můžete si ho nejdřív jen vyzkoušet. Dobrá možnost, jak si elektroauto uživatelsky osahat a zjistit, jestli je to pro vás to pravé, je vzít si ho „na zkoušku“ na operativní leasing a po třech letech se rozhodnout, jestli na elektrovlnu naskočíte taky, nebo se vrátíte k vůni benzínu.
Výhodou operáku je v takovém případě především to, že zpravidla dosáhnete na dražší a luxusnější vůz, než který byste si mohli dovolit koupit celý za své.