Technologie i alternativní cesty. Jak na udržitelnou městskou mobilitu
V souvislosti s městskou dopravou je často slyšet argument, že města mají být přizpůsobená především lidem. I při nejdůslednějším dodržování této zásady ale nelze zapomínat, že lidé ve městě nejenom bydlí, ale i nakupují, využívají služeb, přijímají a odesílají zásilky. Udržitelná logistika proto v rámci plánování městské mobility zaujímá jedno z nejdůležitějších míst. Jaké jsou prostředky pro její zajištění?
Zelená poslední míle
Doručení koncovému zákazníkovi. Takzvaná Last Mile Delivery je nejkritičtějším bodem městské logistiky. Odehrává se ve velké míře v oblastech, kde je snížená prostupnost a malý počet parkovacích míst, která podléhají podléhají různým poplatkům a omezením hmotnosti, rozměrů vozidla a emisních tříd. Přepravní firmy proto pro Last Mile Delivery využívají širokou škálu dopravních prostředků. Patří mezi ně dodávky a LCV s alternativními pohony na elektřinu, CNG nebo vodík. Obsluhu historických center zajišťují malá, dvou- i jednostopá vozidla, ve stále větší míře se uplatňují i dopravní prostředky využívající lidskou sílu (cargokola).
Tramvaje se zbožím i odpadem
V mnoha městech je ale běžné využívat i pro přepravu zboží MHD. V Drážďanech například přepravovaly tramvaje automobilové díly, ve francouzském Saint-Étienne vozí zboží do supermarketů. Nákladní tramvaje jezdívaly i v Praze a dalších českých městech a v současnosti se plánuje jejich opětovné zapojení do zásobování vnitřních částí měst nebo svozu odpadků.
Alternativní dopravní komunikace
Přeprava nemusí nutně probíhat pouze po pozemních komunikacích. V plánu udržitelné dopravy v Praze je například uveden záměr snižovat objem přepravy substrátů, stavebního materiálu a odpadu po silnicích využitím vodní dopravní infrastruktury.
Flotila elektromobilů?
- Při pohybu po městě nemají konkurenci
- Pomůžeme vám elektrifikovat fleet
- Poradíme s dobíjecí logistikou
- http://www.drivalia.cz/
Parkování pro zásobování
Ve strategiích udržitelné městské mobility je velká pozornost věnována zajištění dostatečné kapacity parkovacích míst pro zásobování. Speciální parkovací zóny města pravidla zpřístupňují ve vyhrazených časech a hodinách, kdy stání zásobovacích vozů nenarušuje plynulost ostatních dopravních toků.
Sdílení a konsolidace
Vzhledem k omezené kapacitě komunikací i parkovacích ploch je pro města zásadní i koordinace zásobování. Metropole zavádí datové základny, na kterých mezi sebou podniky a prodejny sdílí a koordinují zásobovací časy a potřeby. V plánech udržitelné městské mobility se také často objevují nástroje konsolidace zásobování (závoz několika podniků jedním prostředkem) nebo zavádění automatizovaných výdejních míst, odkud si majitelé obchodů sami menší zásilky přebírají a dopravují.
Nové technologie
Moderní městská mobilita je doslova laboratoří nových technologií. Během pandemie došlo k rychlému vývoji aplikací umožňujících bezkontaktní doručování zásilek a zboží. Logistické firmy čím dál tím častěji využívají i autonomní vozítka a drony. Již samozřejmostí jsou aplikace, které adresátovi umožňují neustálé sledování zásilky a komunikaci s doručovací firmou. Zvyšují nejenom komfort zákazníka, ale významně také přispívají k zefektivnění plánování dopravy a omezení času parkování.
Zklidňování ostatních dopravních toků
Jak už zaznělo mnohokrát, doprava ve městech neustále bojuje s omezeným prostorem. V rámci strategií udržitelné dopravy je proto jedním z hlavních bodů vymezení složek dopravy, které jsou pro fungování města nezbytné – patří sem především provoz městských služeb, záchranných složek, ale také zásobování. Utlumování ostatních dopravních toků pomocí nabídky vhodných alternativ tak logistice a zásobování poskytuje více prostoru a umožňuje jí fungovat efektivněji a šetrněji.
Text vyšel v podzimním čísle magazínu
Comfort, věnovaném tentokrát roli aut ve městech. Další zajímavé texty si můžete
přečíst tady.