Chcete si vyzkoušet elektromobil? Operák je skvělá šance.

Přesednout z benzíňáku nebo dieselu do elektromobilu má na řidiče nejen finanční, ale i psychologický dopad. Je to zkrátka změna jako každá jiná. A změna s sebou vždy nese i spoustu nejasností a otázek. Bude se mi elektromobil dobře řídit? Zvyknu si? A jak to bude s nabíjením?


Rozhodnutí o ukončení prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035 se sice v Evropské unii odložilo a jedná se o možnosti prodeje aut se „spalováky“ na syntetická paliva. Ale trendy na trhu, přísná regulace evropských úřadů i plány automobilek přesto směřují k elektromobilitě.

Češi jsou ale v pohledu na elektromobilitu spíše konzervativní a platí to i pro tuzemské podnikatele. „Registrace elektromobilů jsou v Česku stále zanedbatelné, a to především ve srovnání se západní Evropou, kde registrace již přesahují hranici 10 %,“ komentoval situaci partner pro automobilový průmysl poradenské společnosti EY Petr Knap u příležitosti vydání výzkumu EY Fleet Survey 2022.

Jak se jednotlivé elektromobily liší? Udělejte si v tom jednou provždy pořádek. Plug-in hybrid nebo FCEV. Vyznáte se v typech elektromobilů?.

Z výzkumu EY Fleet Survey 2022 také vyplynulo, že:
  • 73 % zaměstnanců firem věří, že by mohli elektromobil ke služebním cestám komfortně využívat a 20 % by o něj mělo zájem.
  • 70 % zaměstnanců elektromobil nikdy neřídilo.
  • 96 % firem v tuto chvíli nedisponuje jediným elektromobilem a polovina žádný nákup ani neplánuje.

Přesednout do elektromobilu


Nákup elektromobilu zatím není úplně nejlevnější záležitostí, ale trend je jasný – ceny elektroaut a ceny vozů se spalovacími motory se pomalu, ale jistě srovnávají. Nicméně i tak startují ceny malého městského elektromobilu na českém trhu někde kolem půl milionu korun. Pokud potřebujete větší auto na delší cesty, ceny šplhají výš. U Tesly Modelu 3 přes milion a v případě BMW iX až ke dvěma milionům.


Na rozdíl od aut na tradiční pohon vozy na čistě elektrický pohon podle cenového indexu EY podražily ve sledovaném období (červenec 2022 až leden 2023) nejméně. Elektromobily nižší střední třídy dokonce zůstaly prakticky na stejných cenách jako v předchozím období.

Elektromobil brázdí i sjezdovku

Autoklub České republiky podnikl zajímavý experiment s Peugeotem e-208. Testoval, jak tento městský elektromobil obstojí ve vysokohorských podmínkách. S autem se vydal na zasněženou sjezdovku Velký Slon na Dolní Moravě. Za volantem seděl Libor Budina, který elektromobil zkoušel i na trati, kde se testují závodní rallye vozy. A jak dopadl sjezdovkový test? Auto si s výjezdem nahoru bez problémů poradilo, a to s nasazenými řetězy i bez nich.

S operákem na zkoušku


Pokud si nejste jistí, že vám elektromobil „sedne“ a vyplatí se do něj investovat, můžete si ho nejdřív jen vyzkoušet. Dobrá možnost, jak si elektroauto uživatelsky osahat a zjistit, jestli je to pro vás to pravé, je vzít si ho „na zkoušku“ na operativní leasing a po třech letech se rozhodnout, jestli na elektrovlnu naskočíte taky, nebo se vrátíte k vůni benzínu.


Výhodou operáku je v takovém případě především to, že zpravidla dosáhnete na dražší a luxusnější vůz, než který byste si mohli dovolit koupit celý za své.

Pokud chcete jezdit na elektřinu už během letošní dovolené, mrkněte, co vás čeká a na co se připravit S elektromobilem na dovolenou.